ΤΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΣΛΙΒΕΝΗΣ
Β
|
ρίσκεται έξω από την Καστοριά, κοντά στο χωριό Σλίβενη
(Κορομηλιά). Γεφυρώνει τον Λαδοπόταμο αμέσως μετά την έξοδό του από βαθύ
φαράγγι. Κατά τον Σχινά, το ποτάμι -το ονομάζει Βίστριζα- «…παρέρχεται τού 21/2 ώρας της Καστοριάς απέχοντος χωρίου Σλίβανι
παρ’ ώ και λιθίνη γέφυρα».[1]
Εξυπηρέτησε τον δρόμο που οδηγούσε στα Κορέστεια, στα χωριά της Πρέσπας, αλλά
και στην Αλβανία.
Η καμάρα του, σε ημικυκλική φόρμα,
ανοίγει 15.80 μ.
και ανασηκώνεται μέχρι και 6.90 -τα καμαρολίθια δένουν άρπιζες. Ο διάδρομος
διάβασης έχει συνολικό μήκος 27.50
μ. και πλάτος 2.75, αλλά θα πρέπει να ειπωθεί πως παλαιότερα
ανεβοκατέβαινε με μεγαλύτερες κλίσεις -διακρίνεται η πρόσθετη τοιχοποιία του.
Τα τσιμεντένια βέβαια κολωνάκια με τις σιδεριές που ασφαλίζουν αποτελούν
νεότερες επεμβάσεις.
Αν και οι παλαιότεροι κάτοικοι της
Σλίβενης όντας Μουσουλμάνοι έφυγαν με την ανταλλαγή, διαθέτουμε κάποια στοιχεία
για την ταυτότητα του γεφυριού, κυρίως ενδείξεις από το ίδιο το κτίσμα.
Δεξιότερα από το μαρμάρινο κλειδί, υπάρχει θολίτης, επίσης μαρμάρινος, όπου
έχει σκαλιστεί 1865, προφανώς το έτος
κατασκευής -ακολουθεί μήνας και ημέρα αλλά δυσανάγνωστα. Κάποια υλικά εξ άλλου
που έχουν χρησιμοποιηθεί στην τοιχοποιία κάνουν τους ειδικούς να μιλούν για
ύπαρξη στο σημείο παλαιότερης γέφυρας, ίσως από την αρχαία ακόμη εποχή.[2]
Πάντως η πληροφορία πως κατασκευάστηκε από Γάλλους τεχνικούς που υπηρετούσαν
στον τουρκικό στρατό ελέγχεται ως ανακριβής -το διαψεύδει η ίδια η τεχνοτροπία.
Φαίνεται πως συγχέεται με τις αρκετές και σοβαρές επέμβασεις που υπέστη στα χρόνια του Α΄ Παγκόσμιου
Πολέμου, τότε σίγουρα από Γάλλους -π.χ. για την εξομάλυνση των προσβάσεων στον
διάδρομο διάβασης.
---------------------------------------------------
Γεωγραφικά στοιχεία γεφυριού: Ν 40 ̊ 53΄ 89.4΄΄
Ε 21 ̊ 18΄ 28.2΄΄ Υψ. 703 μ.
Νο καταγραφής / αρχειοθέτησης: 98 (2.8.1990) -----------------------------------------------------
Μαγνητοσκόπηση:
Σπύρος Μαντάς / 13.3.2010
Παραγωγή: Αρχείο Γεφυριών Ηπειρώτικων
Παραγωγή: Αρχείο Γεφυριών Ηπειρώτικων
[1]
Νικόλαος Σχινάς, Οδοιπορικαί σημειώσεις
Μακεδονίας, Ηπείρου, νέας οροθετικής γραμμής Θεσσαλίας, συνταχθείσα τη εντολή
του επί των Στρατιωτικών Υπουργού. Φυλλάδιον Πρώτον (Οδοιπορικά Μακεδονίας), Εν
Αθήναις 1886, σελ. λθ΄.
[2]
Δημήτρης Σαμσάρης, Ιστορική Γεωγραφία της
Ρωμαϊκής Επαρχίας Μακεδονίας: Το Τμήμα της Σημερινής Δυτικής Μακεδονίας,
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1989, 25-26.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου