Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

Ο ΠΥΡΡΟΣ, Άνοιξη 2008



Ο ΠΥΡΡΟΣ
Άνοιξη 2008

Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μακρινίτσας
Τα Πέτρινα Τοξωτά Γεφύρια της Ελλάδας
Μια έκδοση, την ώρα που έπρεπε, για να καλυφθεί ένα κενό…

Γράφει ο Σπύρος Μαντάς



Τ
α τελευταία χρόνια, είναι αλήθεια, όλο και περισσότεροι μαθητές, σε συνεργασία με τους δασκάλους τους, στα πλαίσια των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, επιλέγουν να ασχοληθούν με τη μελέτη των πέτρινων γεφυριών της περιοχής τους. Έχουν φτάσει αρκετές τέτοιες εργασίες στο Κέντρο Μελέτης Πέτρινων Γεφυριών, αποτελέσματα φιλότιμων προσπαθειών παιδιών τόσο από την πρωτοβάθμια βαθμίδα εκπαίδευσης -Δημοτικά- όσο κι απ’ τη δευτεροβάθμια -Γυμνάσια και Λύκεια. Αξίζει να φυλλομετρήσει κανείς τέτοιου είδους εργασίες, για να συνειδητοποιηθεί το μεράκι και ο κόπος των εκπαιδευτικών, αλλά και ο ενθουσιασμός των μικρών και μεγαλύτερων παιδιών. Η γοητεία που εξασκούν, και εδώ, τα πετρογέφυρα είναι κάτι παραπάνω από εμφανής…
Αυτά σε πρώτο επίπεδο, όπου τα συγχαρητήρια φυσικά περισσεύουν. Με δεύτερη βέβαια, κάπως πιο κριτική ματιά σε τούτη την άτυπη εισαγωγή της μελέτης των γεφυριών στα σχολεία μας, ανιχνεύεται η φιλότιμη μεν, αλλά και κάπως διστακτική έως αδέξια αντιμετώπιση του θέματος εκ μέρους των εκπαιδευτικών. Αναμενόμενη συνέπεια, που δικαιολογείται από την έλλειψη κατάλληλου για την περίπτωση βοηθήματος. Αυτό ακριβώς το κενό, ήρθε τελευταία -Δεκέμβρη του 2007- να καλύψει μια σημαντική έκδοση με τίτλο «Τα Πέτρινα Τοξωτά Γεφύρια της Ελλάδας».
Το βιβλίο ετοίμασε και κυκλοφόρησε το “Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μακρινίτσας”. Σημειώνει μεταξύ των άλλων, στον Πρόλογο, ο υπεύθυνος Ευρυπίδης Κολτσιδόπουλος: «η παρούσα έκδοση φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών εκείνων που ευαισθητοποιημένοι οι ίδιοι πάνω σε θέματα περιβάλλοντος, προσπαθούν μέσα από τη λειτουργία των Περιβαλλοντικών Ομάδων των σχολείων τους, να μεταλαμπαδεύσουν τις ευαισθησίες και τις ανησυχίες τους αυτές στους μαθητές τους. Στους εκπαιδευτικούς εκείνους που ξεπερνώντας τις όποιες δυσκολίες αναλαμβάνουν, εκτός από την τυπική κάλυψη μιας ύλης, την ουσιαστική εκπαίδευση ενός υπεύθυνου αυριανού πολίτη της χώρας».

Δημοτικό Σχολείο Γαλατσίου στην Πάρνηθα. Φωτό Β. Κιούλου


Τ
ο βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο, με τίτλο Θεωρητικό Υπόβαθρο, δίνονται όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία, ώστε ο εκπαιδευτικός, απόλυτος πια γνώστης του αντικειμένου, καθοδηγήσει σωστά του μαθητές του και μαζί διεκπεραιώσουν με επιτυχία την εργασία τους. Τα επιμέρους κεφάλαια είναι χαρακτηριστικά: ιστορική αναδρομή στην παγκόσμια γεφυροποιία, τα πέτρινα τοξωτά γεφύρια της Ελλάδας, τα πέτρινα τοξωτά γεφύρια και οι υδατογέφυρες του Πηλίου, εντοπισμός, καταγραφή και μελέτη των πέτρινων τοξωτών γεφυριών, τα μπουλούκια των μαστόρων της πέτρας και τα κουδαρίτικα, αναπαράσταση της κατασκευής ενός τρίτοξου πέτρινου γεφυριού, γλωσσάριο για τα κουδαρίτικα,, εικονογραφημένο γλωσσάριο για τα πέτρινα τοξωτά γεφύρια.
Το δεύτερο μέρος έχει τίτλο Φύλλα Εργασίας. Πρόκειται ουσιαστικά για έξυπνη και ευχάριστη μέθοδο αφομοίωσης των γνώσεων, ανάληψης πρωτοβουλιών, διευκόλυνσης ολοκλήρωσης σχετικών τοπικών μελετών. Ενδεικτικά: ακροστιχίδα και κρυπτόλεξο γεφυριών, μιλώ τα κουδαρίτικα, ορολογία του γεφυριού και των εργαλείων της πέτρας, παιχνίδια γεφυρογνώσεων, γεφυρομαχίες, ένα γεφύρι σε 16 κομμάτια, αντιπροσωπευτικά γεφύρια περιοχών της Ελλάδας, της Άρτας το γεφύρι, βιβλιογραφία κ.λπ.
Συγγραφέας, δημιουργός του καλαίσθητου, κυρίως χρήσιμου, αυτού βιβλίου, είναι ο καθηγητής και μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας του Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας Γεώργιος Γκράσσος, στον οποίον αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.

Υστερόγραφο:
Όπως μάθαμε, λίγο αργότερα, ο Γιώργος Γκράσσος, συγγραφέας του βιβλίου, αλλά και ιδρυτής και συντονιστής για όλα τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της χώρας του θεματικού δικτύου «Τα Πετρογέφυρα της Ελλάδος», απομακρύνθηκε άκαιρα από το Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας. Έτσι λοιπόν τούτη η χώρα ανταμείβει όσους υπαλλήλους της δεν βολεύονται  στα υπό τη στενή έννοια, γραφειοκρατικά, καθήκοντά τους. Εύγε..!

Βλέπε και κατέβασε το βιβλίο εδώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου